اخلاص

فرهنگی اجتماعی

اخلاص

فرهنگی اجتماعی

شب یلدا

مردمان سرزمین ایران با بیدار ماندن، طلوع خورشید و سپیده دم را انتظار می کشند تا خود شاهد دمیدن خورشید باشند و آن را ستایش کنند. خوردن خوراکی ها و مراسم دیگر در این شب بهانه ای است برای بیدار ماندن.

تاریخچه,یلدا,آکاایران

در برخی منابع آمده است که پس از مسیحی شدن رومیان، سیصد سال پس از تولد عیسی مسیح، کلیسا جشن تولد مهر را به عنوان زاد روز عیسی پذیرفت، زیرا زمان دقیق تولد وی معلوم نبود. در واقع یلدا یک جشن آریایی است و پیروان میترائیسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می کرده اند. وقتی میترائیسم از تمدن ایران باستان به سایر جهان منتقل شد در روم و بسیاری از کشورهای اروپایی روز 21 دسامبر به عنوان تولد میترا جشن گرفته می شد ولی پس از قرن چهارم میلادی در پی اشتباه محاسباتی، این روز به 25 دسامبر انتقال یافت و از سوی مسیحیان به عنوان روز کریسمس جشن گرفته شد. از این روست که تا امروز بابا نوئل با لباس و کلاه موبدان ظاهر می شود و درخت سرو و ستاره بالای آن هم یادگاری از کیش مهر است.

در ایران و سرزمین‌های هم‌فرهنگ مجاور، از شب آغاز زمستان با نام «شب چله» یا «شب یلدا» نام می‌برند که همزمان با شب انقلاب زمستانی است. به دلیل دقت گاهشماری ایرانی و انطباق کامل آن با تقویم طبیعی، همواره و در همه سال‌ها، انقلاب زمستانی برابر با شامگاه سی‌ام آذرماه و بامداد یکم دی‌ماه است. هر چند امروزه برخی به اشتباه بر این گمانند که مراسم شب چله برای رفع نحوست بلندترین شب سال برگزار می‌شود؛ اما می‌دانیم که در باورهای کهن ایرانی هیچ روز و شبی، نحس و بد یوم شناخته نمی‌شده است. جشن شب چله، همچون بسیاری از آیین‌های ایرانی، ریشه در رویدادی کیهانی دارد.

خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می‌شود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید دگرباره بسوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است. به عبارت دیگر، در شش‌ماهه آغاز تابستان تا آغاز زمستان، در هر شبانروز خورشید اندکی پایین‌تر از محل پیشین خود در افق طلوع می‌کند تا در نهایت در آغاز زمستان به پایین‌ترین حد جنوبی خود با فاصله 5/23 درجه از شرق یا نقطه اعتدالین برسد. از این روز به بعد، مسیر جابجایی‌های طلوع خورشید معکوس شده و مجدداً بسوی بالا و نقطه انقلاب تابستانی باز می‌‌گردد. آغاز بازگردیدن خورشید بسوی شمال‌شرقی و افزایش طول روز، در اندیشه و باورهای مردم باستان به عنوان زمان زایش یا تولد دیگرباره خورشید دانسته می‌شد و آنرا گرامی و فرخنده می‌داشتند.

در گذشته، آیین‌هایی در این هنگام برگزار می‌شده است که یکی از آنها جشنی شبانه و بیداری تا بامداد و تماشای طلوع خورشید تازه متولد شده، بوده است. جشنی که از لازمه‌های آن، حضور کهنسالان و بزرگان خانواده، به نماد کهنسالی خورشید در پایان پاییز بوده است، و همچنین خوراکی‌های فراوان برای بیداری درازمدت که همچون انار و هندوانه و سنجد، به رنگ سرخ خورشید باشند.

تنوع برگزاری یلدا

یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فالپدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه این ها ترفندهایی است تا خانواده ها گرد یکدیگر جمع شوند و بلندترین شب سال را با شادی و صفا سحر کنند. دل خویش را از او طلب می کنند. در برخی دیگر از نقاط ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد. نقل خاطرات و قصه گویی

در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزو آداب و رسوم آن نباشد. در نقاط مختلف ایران، انواع تنقلات و خوراکی ها به تبع محیط و سبک زندگی مردم منطقه مصرف می شود اما هندوانه میوه ای است که هیچ گاه از قلم نمی افتد، زیرا عده زیادی اعتقاد دارند که اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.

یکی از دلایل گرفتن جشن دراین شب زاده شدن ایزدمهر است.

مهر به معنای خورشید و یکی از بغان ایرانی و هندی است و تاریخ پرستش به سال ها پیش از زرتشت می رسد. پس از ظهور زرتشت، این پیامبر ایرانی خدای بزرگ را اهوارمزدا معرفی کرد. ایزدان و بغان را به دو دسته اهورایی و دیوانی تقسیم کرد. در باور زرشتی، بغان تیره اهورایی ستوده و تیره دیوانی نکوهیده شود. یکی از ایزدان اهواریی مهر ایرانی و هنی بود. مهر ایزدی نیک است و قسمتی از اوستا به نام او، نام گذاری شده است. در مهریشت اوستا آمده است: «مهر از آسمان با هزاران چشم بر ایرانی می نگرد تا دروغی نگوید».

ایزد مهر در یکی از شهرهای خاوری ایران از دوشیزه ای به نام ناهید زاده شد. پس از مدت اندکی کشور به کیش مهرپرستی گروید. مهرپرستی از مرزهای ایران فراتر و به رم رفت. پادشاهان رم به آن گرویدند و دین رسمی رم شد. «یولیانوس» یا «ژولیان» یکی از پادشاهان رومی گروه گروه مردم ترسا را به دین مهر می کشاند و دعوت می کرد. هنوز هم نیایش های این شاه رومی با مهر برجاست. «ای پدر در آسمان نیایش مرا بشنو» «یولیانوس» در این نیایش خدا را پدر می نامد. این اسمی بود که ترسایان به تقلید از مهرپرستان بر خدای خود گذاشتند. رومیان سال های بسیار تولد مهر و شب چله را جشن می گرفتند و آن را آغاز سال می دانستند. حتی پس از گسترش دین مسیحیت، باز کشیشان نتوانستند از گرفتن این جشن ها جلوگیری کنند و به ناچار مجبور شدند به دروغ این شب را زادروز تولد عیسی معرفی کنند تا روز 25 دسامبر را به بهانه تولد عیسی جشن بگیرند نه تولد ایزدمهر،‌ هنگامی که به آیین و مراسم مسیحیان در کریسمس نگاه می کنیم بسیاری از نشانه های ایرانی این مراسم را در می یابیم. ایرانیان قدیم در شب چله درخت سروی را با دو رشته نوار نقره ای و طلایی می آراستند. بعدها مسیحیان درخت کاج را به تقلید از مهرپرستان و ایرانیان تزیین کردند. مهر از دوشیزه با کره ای به نام آناهیتا در درون غاری زاده شد که بعدها مسیحیان عیسی را جایگزین مهر و مریم را جایگزین آناهیتا قرار دادند. یکی دیگر از وام گیری های مسیحیان از مهرپرستان، روز مقدس مسیحی یعنی یکشنبه است.


توضیحات امیر سیاری درباره استفاده از دانش فنی دیگر کشورها


فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هدف ما از برقراری اینگونه روابط و تعاملات صرفا تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز از دیگر کشورها نیست، تاکید کرد: ما در راستای بومی سازی تجهیزات در داخل کشور گام برمی‌داریم و در این رابطه از دانش علمی و فنی دیگر کشورها نیز استفاده می‌کنیم.
به گزارش مشرق، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به اهمیت دریا در توسعه مناسبات نظامی، سیاسی و فرهنگی میان کشورها اظهار داشت: به مناسبت گرامی‌داشت 7 آذر روز نیروی دریایی، در هفته جاری پذیرای نمایندگان نظامی 40 کشور بودیم.

وی با بیان اینکه اینگونه تعاملات در سطح نظامیان موجب ارتقاء و توسعه روابط دیپلماتیک به‌ویژه در حوزه دریا می‌شود، افزود: نیروی دریایی با بسیاری از کشورها مراوده داشته و این تعاملات و دید و بازدیدها قطعا با هدف ابلاغ پیام صلح و دوستی صورت می‌گیرد.

دریادار سیاری با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه ما ملتی صلح‌طلب هستیم، گفت: ناوگروه‌های ما در طول رفت و آمدهای خود در آب‌های آزاد، ضمن تامین امنیت لازم در خطوط مواصلاتی و مبارزه با تروریسم دریایی به کشورهای هم‌پیمان سفر کرده و ضمن ابلاغ پیام صلح و دوستی، خط مشی‌های راهبردی مشترک را در تامین امنیت در عرصه دریاها مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی با اعلام این خبر که هفته آینده پذیرای هیئت عالی‌رتبه نظامی از کشور چین هستیم و هفته بعد از آن نیز با هیئت عالی‌رتبه هندوستان در تهران ملاقات خواهیم کرد، افزود: نیروی دریایی جمهوری اسلامی به دنبال گسترش مناسبات نظامی-امنیتی و تحکیم روابط در عرصه آب‌های آزاد، ماموریت خود را انجام می‌دهد و در این رابطه تاکنون همکاری‌های لازم را با تکیه بر اهداف و منافع مشترک با دیگر کشورها داشته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه هدف ما از برقراری اینگونه روابط و تعاملات صرفا تامین تجهیزات نظامی مورد نیاز از دیگر کشورها نیست، تاکید کرد: ما در راستای بومی سازی تجهیزات در داخل کشور گام برمی‌داریم و در این رابطه از دانش علمی و فنی دیگر کشورها نیز استفاده می‌کنیم.

وی در این رابطه افزود: نیروی دریایی تا به امروز با تکیه بر دانش متخصصان خود موفقیت‌های زیادی را در عرصه ساخت و تولید بومی ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، زیردریایی‌ها و... به‌دست آورده است؛ بنابراین ارتباط با دیگر کشورها تنها به‌منظور تامین تجهیزات نیست، بلکه در جهت توسعه روابط دیپلماتیک، توسعه علم و دانش، بهره‌گیری از دانش بومی آنها با تبادل استاد و دانشجو، و همکاری در برقراری امنیت به‌ویژه تامین امنیت در شمال اقیانوس هند است؛ که از نظر اقتصادی مهمترین منطقه استراتژیک دنیا محسوب می شود و در بحث مقابله با ناامنی و تروریسم دریایی نسبت به دیگر مناطق در اولویت قرار دارد.

دریادار سیاری افزود: یکی دیگر از اهداف ما در برقراری اینگونه روابط ارتقای توان رزمی فی مابین است؛ که این مسئله در رزمایش‌ها و تمرینات مشترکی که در طول سال با دیگر کشورها انجام می‌دهیم تجلی می‌یابد.

تبیین فرهنگ و تفکر بسیجی

قام معظم رهبری در تبیین فرهنگ و تفکر بسیجی فرمودند : «فرهنگ بسیجی، فرهنگ معنویت است، فرهنگ شجاعت است، فرهنگ غیرت است، فرهنگ استقلال و آزادگی است. فرهنگ اسیر خواست خواست های حقیر نشدن است، خواستهای زندگی برای همه مهم است، اما آنچه مهمتر است آرمانها است، ارزش ها، هدف است، آنها را باید مقدم داشت.»

«فرهنگ بسیجی یعنی آن چیزی که ما برای هر یک از آحاد جامعه اسلامی، آن را آرزو می کنیم، اینکه می گوئیم همه باید بسیجی باشند، معنایش این است.»

الگوی جوانان لبنان چه کسی است؟ حزب الله لبنان از کجا جوشید؟ او روی کدام سرزمین رویید؟ الگوی او شمایید او همین شعارهای شما را می دهد همان پیشانی بند شما را به پیشانی اش می بندد.

بسیج از دیدگاه مقام معظم رهبری

سیج باید روز به روز توسعه پیدا کند و قوی شود ... روحیه بسیجی باید فراگیر شود.

بسیج همزاد با انقلاب اسلامی و همراز آن و همگام با تحولات و رخدادهای انقلاب است، بسیج آشکارتر و معرفتر از ان است که تعریف شود. در واقع واژه ای شفافتر و دوست داشتنی تر از آن در ادبیات رایج پیدا نمی شود تا بدان توصیف گردد، و بسیجیان شناخته شده تر از آن هستند که نیازمند می پردازیم تا سیمای بسیجیان را در نگاه مقتدای خویش به نظاره بنشینیم و دلها را بدان بسپاریم.

بدیهی است در فضای سیاسی و رسانه ای موجود و تکاپوی جریانها و نخبگان برای دستیابی به فرصت های خدمت به جامعه و تهدیدها و فرصت های پیش روی، بسیج همچنان و بدون وقفه نقش خویش را در حراست از انقلاب اسلامی، حفاظت از دستاوردهای انقلاب اسلامی، پشتیبانی از ولایت مطلقه فقیه، مقابله با تهدیدها و توطئه های گوناگون دشمنان و جذب و سازماندهی آحاد مردم ایفا می نماید و در این مسیر با استقبال عمومی نیز مواجه می گردد و اعتماد زاید الوصف جوانان و آحاد مردم در اقشار مختلف بسیجیان را در انجام وظیفه سنگین خویش راسخ تر و ثابت قدم تر می سازد، در عین حال با بی مهری ها و چالش هایی نیز مواجه می گردد که عاشقانه آنها را تحمل می کند و چون مقتدای خویش دم فرو می بندد